zaterdag 25 april 2015

Entrepreneur: Goed idee? Gewoon doen!

Click here for the English version.

Zoals beloofd zal ik zo veel mogelijk proberen uit te zoeken over carrièremogelijkheden voor afgestudeerden in Life Sciences. Gisteren was een van de meer inspirerende dagen (maar het was helaas al te laat om erover te schrijven. Sorry!). Ik was bij een lezing over duurzaam entrepreneurship. Ik ben helemaal voor de duurzame levensstijl, maar dat is niet waar ik deze keer over wil schrijven. Ik wil deze keer focussen op het entrepreneur zijn zelf. Het komt allemaal neer op het volgende: als je een goed idee hebt moet je het gewoon doen!

Laat ik eerst iets vertellen over de sprekers. De eerste spreekster was Emma van der Leest, een 4e jaars student in product design aan de Art Academy. De Art Academy? Ja. Maar tot mijn verbazing werkt ze ook het heb lab en heeft ze biomateriaal ontwikkelt. Ze raakte geinspireerd door een jasje gemaakt van baceriele cellulose en nu heeft ze een duurzaam verpakkingsmateriaal ontwikkeld voor de stadsboerderij in Rotterdam. Je kunt meer van haar werk hier vinden!

De tweede spreekster was Natascha Kooiman. Zij heeft communicatiewetenschappen gestudeerd en ze is begonnen met Smaackmakers. Het geven van presentaties en advies over duurzame eetgewoontes is nu haar fulltime werk. Ze sprak over het feit dat we maar een aardbol hebben, en dat we onze eetgewoontes moeten aanpassen als we willen dat deze aarde nog steeds een bewoonbare plek is in 2050. Je vindt de Smaackmakers website hier!

Product design of eten en milieu is niet echt mijn interesse, en ik heb nog geen goede ideeën om als entrepreneut te beginnen in mijn veld. Of nog niet misschien.. Maar ik heb wel een paar belangrijke dingen geleerd. Beide vrouwen waren verschrikkelijk enthousiast over wat ze doen. Ze hebben ontzettend veel plezier in hun werk. En dat is geen verrassing, want het was hun eigen idee.


Ik geloof dat het niet voelt als werken wanneer je plezier hebt in je werk. Sommigen zullen zulke passie misschien vinden in bestaande banen; in onderzoek, in onderwijs, in adviesbureau's, etc. Maar sommigen zullen het nooit echt vinden. Beginnen als entrepreneus is dan een interessante uitdaging! Er is vrijheid en flexibiliteit. Je hebt zelf de controle. Je bepaalt zelf wanneer je werkt, hoeveel je werkt en waar je aan werkt. Maar dat is ook een uidaging. De kwaliteit van je werk bepaalt direct je salaris. Dat kan problemen opleveren wanneer het niet goed gaat. Er is ook veel papierwerk, geloof ik (ik ben geen expert). I zal niet eens beginnen over belasting en pensioenregelingen... En, afhankelijk van het veld waarin je werkt, zal er ook competitie zijn. Voor jezelf beginnen en alleen werken kan ook eenzaam zijn.

Trouwens, hoe meer ik lees over entrepreneurs, hoe verwarrender het wordt. Er is de entrepreneur, de freelancer en de intrapreneur (en misschien meer namen waar ik nog niet van gehoord heb). Hier zijn een aantal woordenboek defenities:

Entrepreneur: een extern gerichte ondernemen. Een entrepreneur is een 'bouwer', hij is alert op kansen en bedreigingen.
Freelancerkleine zelfstandige ondernemer die in opdracht diensten verleend. 
IntrapreneurIntrapreneurs zijn intern (naar binnen) gerichte ondernemers. Het zijn de ‘houwers’. Ze proberen hun eigen systeem te perfectioneren en lopen niet voorop bij veranderingen.

Meer info over de verschillen tussen freelancers en entrepreneurs vind je hier.


Niet iedereen is geschikt om als entrepreneur aan de slag te gaan. Hier is een lijst met 25 eigenschappen van succesvolle entrepreneurs (engels). Het lijkt mij een van de moeilijkere dingen om te beginnen. Tot nu toe is de beste tip om er gewoon voor te gaan.
Als je meer info nodig hebt van ervaringsdeskundigen, pak je telefoon en bel.
Als je een goed idee hebt, begin er gewoon mee.
Het is eigenlijk zo makkelijk als een naam verzinnen, een bankrekening openen, jezelf registreren (in NL is dat bij de KvK) en beginnen. Dat klinkt makkelijk, maar ook eng. Voor mijn lezers in de regio van Wageningen; ik heb net ontdekt dat er een website is voor beginnende entrepreneurs in agro, food en leefomgeving.

Ik ben erg benieuwd om ervaringsverhalen te horen van beginnende entrepreneurs. Wie weet, als ik interessante verhalen verzameld heb kan ik ze hier posten. Als je iemand kent of als je zelf je ervaringen wil delen, laat het me weten!!



Trouewns, ik ben ook bezig om informatie te verzamelen over PhD ervaringen in verschillende landen. Als ik genoeg informatie verzameld heb zal ik ook daarover posten. Vraag je je af wat voor vragen ik stel, of wil je zelf de vragen beantwoorden? Klik dan hier en stuur het door naar je PhD vrienden in het buitenland! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten