zaterdag 25 april 2015

Wat ik nooit wist over account managers

Click here for the English version

Een paar jaar geleden heb ik een een LinkedIn profiel gemaakt, omdat mij was verteld dat het nuttig kan zijn bij het zoeken naar banen. Voor lange tijd heb ik mijn profiel niet actief gebruikt, en de enige mensen die mijn profiel bekeken waren familieleden, vrienden en een enkele nieuwsgierige wetenschapper vlak nadat ik was uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Op een dag veranderde ik de 'headline' op mijn profiel naar 'op zoek naar een baan',  of iets in die richting. De volgende dag werd ik benaderd door een recruiter die mijn mogelijkheden als account manager binnen een biotech bedrijf wilde bespreken.



Oké, ik zeg niet dat het veranderen van je headline op LinkedIn voor wonderen gaat zorgen. Ik heb heel veel geluk gehad door het precies op het juiste moment te veranderen. Het geeft wel aan dat LinkedIn een hele handige tool kan zijn als je gevonden wil worden door werkgevers of recruiters, maar alleen als je je LinkedIn profiel actief gebruikt! Als je niets verandert aan je persoonlijke pagina, als je geen updates van anderen liked, geen reacties plaatst, geen berichten deelt, wat dan ook,.. zul je nooit gevonden worden.

Terugkomend op de vacature voor account manager. In de commerciele sector werken is iets dat nooit bij me was opgekomen.  Ik zag mezelf niet als een zakenmens, dus ik heb nooit overwogen om er ook maar meer over op te zoeken. Maar omdat ik op zoek was naar een baan, en omdat deze recruiter me online had gevonden, was het hoog tijd om me in te lezen en uit te zoeken wat zij in mij zag.

Je kunt online allerlei informatie vinden over account managers in het algemeen. Ik vind vind dat dit artikel over voor- en nadelen (engels) erg nuttig is. In het kort, het salaris is veel, veel hoger vergeleken bij het gemiddelde PhD salaris in Nederland. Ik zou je de cijfers willen vertellen, maar ik was zo in shock toen de recruiter me aan de telefoon vertelde over de hoogte van het gemiddelde salaris, dat ik het nu niet meer weet.


Ik herinner me wel dat er een basis salaris was. Als je erg goed bent en je haalt je wekelijkse/maandelijkse targets krijg je extra betaald. Je krijgt ook een auto, een laptop en een telefoon van het bedrijk (tenminste, in dit geval. Ik kan me voorstellen dat andere bedrijven soortgelijke regelingen hebben, omdat je al deze dingen nodig hebt). Er is een hoge prestatiedruk, en erg veel vrijheid. Je kunt je eigen week plannen: jij bepaalt bij welke clienten je op bezoek gaat, wanneer je met ze afspreekt, welke nieuwe clienten je benadert en wanneer je al het papierwerk doet. De recruiter was ook zo aardig om aan te geven dat deze baan perfect gecombineerd kan worden met een gezin, omdat je zelf je planning maakt... *goede organisatorische skills en doorzettingsvermogen nodig* Je moet ook rekening houden met het feit dat er veel competitie is binnen deze tak van sport. Uiteindelijk gaat het allemaal om het verkopen van de producten van jouw bedrijf, en overtuigender zijn dat je concurenten.


Op het moment dat ik benaderd werd stonden geen van deze skills op mijn Linkedin profiel (ik heb organisatorische skills nu wel toegevoegd, want JA, daar ben ik goed in). Ik vroeg de recruiter waarom ze denkt dat ik een geschikte kandidaat ben, en ze vertelde me dat ze zocht naar mensen met ervaring met bepaalde technieken die nodig zijn voor deze baan. Ze had het voornamelijk over flow cytometrie, maar ook over werken met cellijnen. Het bedrijf waar ze voor recruiteerde verkoopt producten aan onderzoekslaboratoria voor immunologie, stamcel onderzoek, neurowetenschap, kankeronderzoek en cardiovasculair onderzoek. Als account manager voor dit bedrijf zou ik moeten weten waar de productne voor worden gebruikt en hoe ze werken. Ik zou ook de onderzoeksplannen moeten bespreken (en begrijpen) met de betreffende onderzoeksgroepen, en hun wensen matchen met de producten van het bedrijf. En ze dan overtuigen om een deal te sluiten. Een account manager zal ook in staat moeten zijn om de producten te demonstreren

En dat is waar het labwerk ophoudt. Iemand die besluit om de commerciele sector in de gaan, zoals bijvoorbeeld een accoutn manager, zal niet snel teruggaan naar laboratorium onderzoek. Afscheid nemen van labwerk is een moeilijke beslissing voor mij, omdat ik altijd met plezier labwerk heb gedaan. Dat is een van de redenen waarom ik niet ben doorgegaan voor de sollicitatierondes. Een andere reden is dat ik altijd een verschil heb willen maken (groot of klein) voor ontwikkelingslanden met betrekking tot infectieziekten. Een baan als acount manager bij een westers, modern en snel groeiend bedrijf dat producten verkoopt aan westerse en moderne onderzoeksgroepen (de meeste doen waarschijnlijk geen onderzoek naar tropische infectieziekten) zal me snel wegleiden van hetgeen dat ik eigenlijk wil doen. Ondanks dat, dit was een eye opener voor me. Ik ben blij dat ik nu meer weer over werken in de commerciele sector met betrekking tot life sciences, en ik weet nu ook dat dit niets is voor mij. Tenminste, niet nu. Misschien later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten